مقدمه

دستگاه عرق گیری(تقطیر) : عرق مایعی است که از جوشاندن و تقطیر گل و گیاهان گوناگون به دست می آید.

عرقیجات همواره یکی از مواد غذایی پر مصرف بوده است. با استفاده از دستگاه عرق گیری(تقطیر) موارد کاربردی آن ها می توان به استفاده در پخت غذاهای گوناگون، درست کردن جوشانده ها، درمان خیلی از بیماری ها چون دل درد، معده درد، نفخ و… استفاده به عنوان شربت و…  اشاره کرد.

 

دمنوش

 

در ایران همواره عرق گیری و اسانس گیری از گل و گیاهان گوناگون مانند بیدمشک، آویشن، آلوئه ورا، برگ گردو، بابونه و… مورد توجه خاصی قرار داشته است. تا جاییکه از شهرهایی چون شیراز، سیرجان، میمنه، برزک، قزوین، نیاسر کاشان، قمصر، تفرش، کرمان و گناباد به عنوان معروفترین مراکز شناخته شده جهان و ایران نام برد.

عرق گیری و گلاب گیری به دو روش سنتی وبا استفاده از دستگاه عرق گیری(تقطیر) انجام می گیرد.

عرق گیری به روش سنتی

عرق گیری به  روش سنتی بدین صورت است که معمولا برای بدست آوردن عرق گیاه مورد نظر را درون دیگ بزرگی بر روی اجاق گاز می ریختند و یک دیگ کوچکتر را درون دیگ بزرگ قرار میدادند و با بستن درب آن بخار جمع شده روی درب دیگ به داخل دیگ کوچک سرازیر میشد، برای اینکه بخار سرد شده و به شکل مایع در بیاید چند تکه یخ را بر روی درب دیگ قرار می دادند و به این شکل فرآیند عرق گیری انجام  می گرفت.

 

عرق گیری به روش سنتی

 

اما با پیشرفت فناوری و نیاز به عرق گیری در حجم های بالا و در مدت زمان کوتاهی، دستگاه های تقطیر( عرق گیری) در ظرفیت ها و مدل های مختلف طراحی و ساخته شدند.

از جمله مزیت های دستگاه های تقطیر به روش سنتی، تسریع در روند انجام کار و بالا بردن کیفیت عرق بدست آمده از این دستگاه ها می باشد.

این دستگاه ها با کمترین صرف وقت و بالاترین بهره وری قادر به دادن خروجی بسیار با کیفیت هستند. که قابل ذکر است برای تشخیص عرقیجات سالم باید به رنگ آن ها توجه کرد؛ زیرا هر چه شفاف تر باشد عرق سالم تر بوده و نشان دهنده این است که خالص و بدون هیچ افزودنی می باشد.

 

عرق گیری

 

عرق گیری به روش صنعتی

عرق گیری به روش صنعتی به نسبت روش سنتی بسیار راحت تر و با استفاده از دستگاه های تقطیر می باشد. به طور کلی یک سوم مخزن دیگ جوش دستگاه های عرق گیر با گیاه مورد نظر پر می شود. بعد از اضافه نمودن آب به میزان لازم به آن، درب دستگاه بسته شده و شعله زیر آن روشن می گردد.

باید توجه داشت که اگر مقدار گیاه و آب تناسب خوبی نداشته باشد، غلظت عرق خروجی مناسب نخواهد بود. دستگاه تقطیر باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد زیرا در غیر این صورت باعث رشد باکتری و قارج های ریزی می شود که علاوه بر اینکه کیفیت کار را پایین می آورد، از لحاظ بهداشتی برای سلامتی هم مضر است.

قابل ذکر است در مدل هایی که با بخار کار می کنند دیگر نیازی به افزودن آب نیست.

بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی و با به جوش آمدن محصول داخل مخزن، بخارات داغ داخل مخزن دستگاه عرق گیری وارد قسمت کندانسور( خنک کننده) شده، و سرمای این قسمت بخار بدست آمده را تبدیل به مایع کرده و از شیرهای خروجی دستگاه به ظرف مورد نظر جهت نگه داری عرق یا اسانس وارد می گردند.

نکته: هرچه نسبت گیاه مورد نظر به آب بیشتر باشد به همان نسبت عرق بدست آمده با کیفیت تر و غلیظ تر می شود.

 

دستگاه عرق گیری

 

دستگاه تقطیر

دستگاه تقطیر دستگاه است مناسب عرق گیری از گیاهان، گل جهت صنعت گلاب گیری، آب مقطر و… در سایزها و مدل های مختلف برای استفاده خانگی، عطاری، کارخانه ای طراحی و ساخته می شود. این دستگاه ها همان عملکرد روش سنتی را دارند با این تفاوت که با مکانیزه شدن و طراحی خاص آن ها، کیفیت کار را در مدت زمان کوتاهی بالا می برد. در زیر به اختصار در مورد هریک از این مدل ها توضیح داده می شود.

 

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) لوله کوتاه یا سطلی

دستگاه تقطیر( عرق گیری) لوله کوتاه یا ساده دارای مکانیزمی بسیار راحت و مناسب برای استفاده در محیط های کوچک مانند خانه، عطاری و… است. این مدل از دستگاه ها دارای دو قسمت مجزا هستند که روی هم قرار می گیرند. جنس دیگ دستگاه آلومینیومی و مخزن کندانسور آن استیل است. دستگاه مجهز به واشرهای سیلیکونی نسوز هستند که از پرت شدن بخار هنگام عرق گیری جلوگیری نموده و دیگر نیازی به خمیرگیری جهت آب بندی دستگاه نباشد.

ظرفیت این دستگاه ها از 10 لیتر تا 170 لیتر ساخته می شوند. و کندانسور(خنک کننده) مخروطی از جنس استیل با ورودی و خروجی مجزا برای آب دارند.

در این نوع دستگاه گیاه و آب داخل مخزن آلومینیومی پایین قرار می گیرد و در مخزن استیل بالایی آب سرد و یخ ریخته می شود تا بتواند بخار حاصله را به درون لوله های مخروطی دستگاه انتقال داده و تبدیل به مایع نموده و از طریق لوله های کوتاه خروجی به ظرف نگه داری منتقل کند.

قابل ذکر است که جنس واشر این دستگاه ها سیلیکونی نسوز بوده تا در برابر حرارت و گرمای حاصل شده از فرآیند تقطیر مقاوم باشند.

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) لوله کوتاه یا سطلی

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) لوله بلند

این مدل از دستگاه ها نیز مانند دستگاه های تقطیر لوله کوتاه دارای دو قسمت مجزا هستند که روی هم قرار می گیرند. جنس دیگ دستگاه آلومینیومی و مخزن کندانسور آن استیل است. دستگاه مجهز به واشرهای سیلیکونی نسوز هستند که از پرت شدن بخار هنگام عرق گیری جلوگیری نموده و دیگر نیازی به خمیرگیری جهت آب بندی دستگاه نباشد.

ظرفیت این دستگاه ها از 10 لیتر تا 170 لیتر ساخته می شوند. و کندانسور(خنک کننده) مخروطی از جنس استیل با ورودی و خروجی مجزا برای آب دارند.

در این نوع دستگاه گیاه و آب داخل مخزن آلومینیومی پایین قرار می گیرد و در مخزن استیل بالایی آب سرد و یخ ریخته می شود تا بتواند بخار حاصله را به درون لوله های مخروطی دستگاه انتقال داده و تبدیل به مایع نموده و از طریق لوله های کوتاه خروجی به ظرف نگه داری منتقل کند. لوله های بلند این دستگاه و وجود مخروطی هایی که درون آن تعبیه شده است باعث خنک خارج شدن عرق خروجی می شود.

قابل ذکر است که جنس واشر این دستگاه ها سیلیکونی نسوز بوده تا در برابر حرارت و گرمای حاصل شده از فرآیند تقطیر مقاوم باشند.

 

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) شعله سرخود

دستگاه تقطیر( عرق گیری) شعله سرخود از دیگ آلومینیومی ساخته می شود. نوع کندانسور( خنک کننده) این مدل دستگاه تقطیر نیز مانند دستگاه های لوله کوتاه و لوله بلند به صورت آبی و از جنس استیل و با لوله جدا شونده می باشد. این مدل دستگاه ها مجهز به اجاق گاز یا اصطلاحا شعله سرخود می باشند. ظرفیت این دستگاه ها در سایزهای 20 لیتر، 30 لیتر و 40 لیتر قابل طراحی و ساخته شدن هستند. به همین دلیل بسیار مناسب برای محیط هایی هستند که با کمبود فضا رو به رو هستند.

روش کار این دستگاه ها مشابه دستگاه های عرق گیری لوله کوتاه و لوله بلند هستند به همین دلیل از تکرار آن جلوگیری می کنیم.

قابل ذکر است که جنس واشر این دستگاه ها سیلیکونی نسوز بوده تا در برابر حرارت و گرمای حاصل شده از فرآیند تقطیر مقاوم باشند.

دستگاه تقطیر( عرق گیری) شعله سرخود

 

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) زود پزی

دستگاه تقطیر( عرق گیری) زود پزی همانگونه که از اسم آن مشخص است مخزن آن به صورت زودپزی ساخته می شود. جنس بدنه دستگاه و لوله های کندانسور( خنک کننده) این مدل دستگاه استیل است. در این مدل گیاه و آب درون مخزن زود پزی شکل دستگاه ریخته شده و با قرار گیری روی شعله شروع به کار می کند. کندانسور این دستگاه علمکی شکل بوده و داخل آن دنده ای است و متصل به خود دستگاه بوده که به وسیله شیلنگ های سیلیکونی به شیر آب وصل می شوند و به این وسیله عمل خنک کردن انجام می گیرد.

این دستگاه ها مجهز به ترمومتر( دماسنج) بوده تا بتوان به راحتی فشار داخل مخزن را مشاهده و کنترل کرد.

دستگاه تقطیر زودپزی در ظرفیت های 25 لیتری و 70 لیتری قابل طراحی و ساخت می باشند.

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) زود پزی

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) با کندانسور برقی

دستگاه تقطیر( عرق گیری) با کندانسور برقی مخزن دستگاه از کندانسور( خنک کننده) مجزا بوده که به وسیله یک شیلنگ سیلیکونی نسوز به هم متصل می شوند.

مخزن این مدل دستگاه به شکل دبه ای و از جنس الومینیوم می باشند. کندانسور آن ها به صورت فن های برقی ساخته می شوند.

کندانسور برقی متشکل از یک فن خنک کننده و لوله های مسی که به صورت مارپیچ در پشت آن نصب شده اند. با فعالیت فن و جریان باد، بدنه لوله های مسی خنک شده و به تبع آن و پس از عبور بخار از درون لوله ها بخار نیز خنک شده و تبدیل به عرق می شود.

دستگاه تقطیر( عرق گیر) با کندانسور برقی در ظرفیت های 30 لیتری، 35 لیتر، 50 لیتری، 100 لیتری و 150 لیتری طراحی و ساخته می شوند.

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) با کندانسور برقی

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) با کندانسور آبی

دستگاه تقطیر( عرق گیری) با کندانسور برقی مخزن دستگاه از کندانسور( خنک کننده) مجزا بوده که به وسیله یک شیلنگ سیلیکونی نسوز به هم متصل می شوند.

مخزن این مدل دستگاه به شکل دبه ای و از جنس الومینیوم می باشند. کندانسور آن ها به صورت لوله های مسی آبی ساخته می شوند.

کندانسور آبی متشکل از یک ظرف اصلی به جنس آلومینیوم و لوله های مسی استیل است که داخل آن به شکل مارپیچ نصب شده اند. لوله ها به وسیله آب خنک یا یخی که داخل ظرف ریخته شده خنک می شوند و با عبور بخار از داخل لوله ها بخار نیز خنک شده و تبدیل به عرق می شود. ظرف اصلی دارای ورودی و خروجی مجزا برای آب می باشد.

دستگاه تقطیر( عرق گیر) با کندانسور آبی در ظرفیت های 10 لیتری تا 200 لیتری طراحی و ساخته می شوند.

 

دستگاه تقطیر( عرق گیری) با کندانسور آبی

 

قیمت دستگاه های تقطیر( عرق گیری)

قیمت دستگاه تقطیر( عرق گیری) با توجه به تونع در سایز، مدل و ظرفیت دستگاه ها بسیار وسیع می باشد. قیمت دستگاه های تقطیر از 400 هزارتومان شروع شده می شود. جهت اطلاع از موجودی و لیست قیمت دستگاه تقطیر ( عرق گیر ) با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

شرکت ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی آتلانتیس با هدف خدمت به هموطنان عزیز، تمامی دستگاه های تقطیر را با بالاترین کیفیت و بهترین قطعات در انواع مدل ها و ظرفیت های مختلف در هر جای ایران که باشند با ضمانت سلامت دستگاه و یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش شرکت سازنده در اختیار مشتریان عزیز می گذارد.

 

 

راه اندازی کسب و کار خانگی با دستگاه تقطیر( عرق گیری)

با استفاده از دستگاه تقطیر امکان عرق گیری از انواع گل ها و گیاهان دارویی مانند گل محمدی، بابونه، آویشن و… به راحتی وجود دارد.

این دستگاه ها امکان گلاب گیری و تولید عرقیجات مختلف را در ظرفیت های پایین به راحتی امکان پذیر میکند.

خرید دستگاه تقطیر می تواند کمک به راه اندازی یک کسب و کار کوچک و خانگی، با صرف هزینه پایین و با کاربرد بالا در فصول مختلف می کند.

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار خانگی با دستگاه تقطیر( عرق گیری)

  • فضای مورد نیاز: 20 متر مربع، قابل شستشو جهت رعایت موارد بهداشتی
  • حداقل سرمایه برای خرید تجهیزات: 500 هزار تومان( دستگاه عرق گیر 10، 20، 30 لیتری)
  • حداقل نیروی انسانی مورد نیاز: 1 نفر

دستگاه تقطیر( عرق گیر) درسایزهای 10، 20، 30 لیتری که اصطلاحا سایزهای خانگی گفته می شود بدون نیاز به شعله صنعتی و با استفاده از شعله گازهای خانگی قابلیت عرق گیری را دارند.

بنابراین با خرید یک دستگاه و بدون نیاز به تجهیزات جانبی و صنعتی می توان کار تولید عرقیجات گوناگون را انجام داد.

این دستگاه ها از یک دیگ دو تیکه تشکیل شده است. مخزن پایینی دستگاه ازجنس آلومینیوم بوده که محصول با آّب داخل آن ریخته می شود. دیگ بالایی استیل بوده و داخل آن، آب یا یخ ریخته می شود. حرارت شعله گاز باعث بخار شدن محصول شده و زیر مخزن بالایی جمع شده و به علت وجود یخ یا آّب سرد در قسمت بالایی، بخار به عرق تبدیل شده و از لوله خارج می شود. واشر سیلیکونی نسوز در برابر حرارت مقاوم بوده و از پرت شدن بخار حین عملیات تقطیر جلوگیری می کند.

 

راه اندازی کسب و کار خانگی با دستگاه تقطیر( عرق گیری)

 

خرید و فروش دستگاه تقطیر( عرق گیری)

خرید و فروش دستگاه تقطیر( عرق گیری) در ظرفیت های خونگی و با تنوع بالا از لحاظ مدل، قیمت و… به راحتی و با مراجعه به سایت ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی آتلانتیس و ارائه مشاوره رایگان از مشاورین شرکت جهت راه اندازی کسب و کار خانگی و خرید یک دستگاه مناسب، امکان پذیر است.