دستگاه روغن گیری

امروزه به دلیل اگاهی مردم از خواص و مزیت های استفاده از مواد غذایی طبیعی و بدون افزودنی های شیمیایی، در مسیر پیشگیری از بیماری های مختلف و جذب ویتامین های موجود در مواد، رژیم های غذایی، برنامه های ورزشی و… مصرف مواد غذایی ارگانیک مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است.

یکی از نمونه های پر مصرف این مواد که روزانه و در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، روغن ها هستند. به همین دلیل مردم به فکر روغن گیری از دانه های روغنی مختلف مانند کنجد، سویا، ذرت، سیاه دانه، هسته انگور و … افتادند.

در ابتدا روغن گیری به روش سنتی و از طریق گرم کردن و استفاده از چرخ گوشت انجام می گرفت. اما از معایب این روش علاوه بر زمان بر بودن آن، غیر بهداشتی بودن و تبدیل مقادیر زیادی از دانه ها به کنجاله بود به همین دلیل هم توجیه اقتصادی نداشت.

با گسترش تکنولوژی و توسعه صنعت، دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی روغن گیری جایگزین روش سنتی شده و امکان روغن گیری از انواع دانه ها و میوه های روغنی را در مدت زمان بسیار کوتاهی و با بالاترین بازدهی و بهترین کیفیت در اختیار عموم قرار داد. مردم به راحتی می توانند با انتخاب دستگاه مورد نظر و متناسب با کار خود، در ظرفیت های خانگی، کارگاهی و کارخانه ای فعالیت کنند.


 

روش های روغن گیری

روش های روغن گیری به دو دسته تقسیم می شود؛

روغن گیری با دستگاه های پرس گرم:

روغن گیری با دستگاه های پرس گرم در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش دانه های روغنی ابتدا حرارت داده می شوند
که همین کار باعث از بین بردن بسیاری از خواص موجود در دانه ها و میوه های روغنی می گردد. بعد از حرارت دادن، دانه ها وارد دستگاه شده و با فشار عمل روغن گیری انجام می گیرد. روغن گیری به روش پرس گرم به دلیل غیر استاندارد بودن آن، امروزه به صورت خیلی کم و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد

 

– روغن گیری با دستگاه های پرس سرد:

روغن گیری با دستگاه های پرس سرد برخلاف پرس گرم نیازی به گرم کردن دانه های روغنی ندارد. در این روش اپراتور دانه روغنی را درون قیف دستگاه ریخته و پس از تنظیم سرعت مورد نیاز( متناسب با دانه ها و میوه های روغنی مختلف، متفاوت است) و با فشار وارده بر آن ها، فرآیند روغن گیری را انجام میدهد و بعد از اتمام کار روغن گیری در مدت زمان بسیار کوتاهی، روغن حاصله از یک خروجی و کنجاله از خروجی دیگر خارج می شود.



دستگاه روغن گیر پرس سرد

دستگاه روغن گیر پرس سرد در مدل ها و ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شود. جنس بدنه دستگاه استیل بوده تا در طول زمان و به مرور دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود. این دستگاه ها دارای کنترل دمای دیجیتال بوده و مجهز به اینورتر می باشند تا اپراتور بتواند به راحتی و با توجه به نوع و جنس دانه و میوه روغنی سرعت روغنگیری را کم و زیاد کند. زیرا هر چه دانه سخت تر باشد مانند تخم کدو، دانه هسته انار، دانه هسته انگور و… نیاز به سرعت کمتر و هر چه دانه مرم تر باشد مانند کنجد، سیاه دانه، سویا، نارگیل و… نیاز به سرعت بیشتری دارد.

در قسمت انتهایی دستگاه روغن گیری پرس سرد، المنت های برقی تعبیه شده تا خروج کنجاله و عمل پرس کردن به راحتی انجام گیرد.

روغن حاصل از دستگاه های روغن گیری پرس سرد، بسیار با کیفیت بوده و با دمای حداکثر 45 درجه از دستگاه خارج شده و کنجاله کاملا خشک می باشد.

منبع تغذیه دستگاه های پرس سرد، برق می باشد که با توجه به نیاز مشتری به صورت تک فاز یا سه فاز ساخته می شود